Πεζοπορικές διαδρομές στο Μαίναλο.

1. Στεμνίτσα - Ελληνικό 5χλμ ΥΔ -450μ 1 ώρα 30' Κόκκινη και κίτρινη Σήμανση

Μια όμορφη και εύκολη διαδρομή, με προσανατολισμό προς το νότο, ιδανική για το φθινόπωρο και την άνοιξη. Με αφετηρία την πλατεία της Στεμνίτσας ελίσσεται στα παραποτάμια σοκάκια του χωριού πριν ανηφορίσει προς τον κεντρικό ασφαλτόδρομο. Απολαύστε μια πανοραμική θέα της Στεμνίτσας πριν την αποχαιρετήσουμε. Ακολουθούμε το μονοπάτι δίπλα και πάνω από την άσφαλτο μέχρι το σημείο που στρίβουμε δεξιά και κατηφορίζουμε προς τον οικισμό Ελληνικό. Από εδώ το μονοπάτι κινείται σε παλιό μουλαρόδρομο. Με θέα προς το νότο σε κάθε στροφή, ατενίζουμε τον ορίζοντα πέρα από τον κάμπο της Μεγαλόπολης.

2. Στεμνίτσα - Ελάτη

Ήπια διαδρομή και παρά το ανάπτυγμα της δεν έχει ιδιαίτερες δυσκολίες. Καλά σηματοδοτημένη στην αρχή σε μουλαρόδρομο περνάει από παλιά αγροτική περιοχή με χωράφια και αλώνια  που σιγά σιγά σβήνουν στο τοπίο. Καθώς προχωράει προς το βουνό κινείται μέσα σε ελατόδασος προσφέροντας στιγμές γαλήνιας πεζοπορίας, ιδανικό για την γιαπωνέζικη "θεραπεία δάσους", το Shinrin-yoku.

Στη θέση "Βλάχικα" συναντάει το Μαίναλον Trail και το ακολουθεί μέχρι την Ελάτη.

3. Στεμνίτσα - Αγ. Παρασκεύη Σκέμνας - διάσελο  Ζυγοβίστι

Άλλη μια όμορφη διαδρομή που ξεκινάει από την Στέμνιτσα και προσφέρει μια εναλλακτική σύνδεση με το Ζυγοβίστι.

Καλά σηματοδοτημένη ξεκινάει με παλιό καλντερίμι και κινείται προς την Αγ. Παρασκευή Σκέμνας. Σπηλαιοεκκλησία με ανάβλυση νερού από το βράχο. Ένας μεγάλος πλάτανος μας προσκαλεί για μια αναζωογονητική στάση. Από εδώ και πέρα συνεχίζει σε αδιάμορφωτο μονοπάτι κάτω από τη σκιά των ελάτων. Περνάει από ακόμα μία πηγή και στο διάσελο "? " συναντάει το Μαίναλον Trail. Στρίβουμε αριστερά προς Ζυγοβίστι και το ακολουθούμε το Μαίναλον Trail.

4. Στεμνίτα - γύρος Κλινίτσας

Μια κυκλική διαδρομή γύρω από την Κλινίτσα, κορυφή βόρεια της Στεμνίτσα. Προσφέρει πανοραμική θέα  προς τον οικισμό αλλά και προς το φαράγγι του Λούσιου.

5. ΥΜΥ - Μονή Φιλοσόφου - Αρχαία Γόρτυνα

Τμήμα του μονοπατιού Μαίναλον trail, μέσα στο φαράγγι που διαρρέει ο Λούσιος ποταμός διαταράσσοντας το συνεχές του Αρκαδικού οροπεδίου. Δεν είναι πλέον ορατό αλλά ως τον 8ο αιώνα ασκητές και μοναχοί είχαν μετατρέψει τη χαράδρα αυτή σε πνευματικό κέντρο που συνεχίσει να ακτινοβολεί και κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής αυτοκρατορίας. Το μονοπάτι περνάει από τις ιστορικά σημαντικές και αισθητικά μοναδικές Ιερές Μονές Φιλοσόφου και Προδρόμου Στεμνίτσας. Μαρτυρίες στα απόκρημνα βράχια του φαραγγιού. Ξεκινώντας από το Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης (αξίζει να το επισκεφθείτε, τηλ.+30 27950 31630, Τρίτες κλειστά, Δευτέρα ως Κυριακή 10.00 με 18.00) ακολουθούμε το μονοπάτι προς το ποτάμι μέσα σε ένα τοπίο ασυνήθιστο για την Πελοπόννησο με πολλά νερά και πλούσια βλάστηση. Φτάνοντας στην άσφαλτο περνάμε από την απέναντι πλευρά του φαραγγιού και κερδίζοντας σταδιακά ύψος φτάνουμε πρώτα στη Νέα και μετά στη Παλαιά Μονή Φιλοσόφου. Κατηφορίζουμε ξανά προς το ποτάμι και το διασχίζουμε για να ανέβουμε την Μονή Προδρόμου. Από εδώ αφήνουμε το Μαίναλον Trail και ακολουθώντας το παραποτάμιο δρομάκι φτάνουμε στην θέση του κομψού βυζαντινού ναού του Αγίου Θωμά και λίγα μέτρα πιο μετά στον αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Γόρτυνας Αρκαδίας. Οι πηγές αναφέρουν πως  δυο ακροπόλεις εξασφάλιζαν την άμυνα της πανάρχαιας πόλης που λατρευόταν ο Ασκληπιός. Αναφέρουν ακόμα πως στο ναό του υπήρχε άγαλμα φιλοτεχνημένο από το περιβόητο αρχαίο γλύπτη Σκόπα. Τα θεμέλια του Ασκληπείου είναι ορατά και σήμερα.

6. Χρυσοβίτσι - Ελάτη

Ένα μονοπάτι που έχει στόχο να ξεκινάει από την Τρίπολη και μέσω του Ελισσών (;) ποταμού να ενωθεί με το Χρυσοβίτσι.

Ξεκινώντας από το  Χρυσοβίτσι περνάει από την βρύση Καλτέτσι συνεχίζει στην αρχή σε καλντερίμι και εν συνεχεία σε καθαρό μονοπάτι. Κινείται σε ελατόδασος φτάνοντας στον Ιερό Ναό Παναγιάς Αρκουδορέματος. Στο σημείο αυτό διασταυρώνεται και με το μονοπάτι "Πιάνα - Αρκουδόρεμα".

Από εδώ και κάπως ανηφορικά κατευθύνεται προς το διάσελο κάτω από τον Προφήτη Ηλία  και τέμνει τον ασφαλτόδρομο και μέσω χωματόδρομων και μονοπατιών φτάνει στα "Κανελάκια". Εδώ διασταυρώνεται με το μονοπάτι "Λεβίδι - Αλωνίσταινα - Κανελακια". Συνεχίζει μέχρι την "Επτακαρβαλού" οπου συναντάει το Μαιναλον Trail. Το ακολουθούμε μέχρι την Ελάτη

7. Ροεινό Αλωνίσταινα Βυτίνα

Καλά σηματοδοτήμενο μονοπάτι που κινείται παραπλεύρος με το Σκαφιδόρεμα και μέσα από  ελατόδασος μας οδηγεί στην Αλωνίσταινα. Μια διαδρομή ιδανική για μανιταροσυλλογή. Από την Αλωνίσταινα ξεκινά σε ασφαλτόδρομο και μέσα από ένα δίκτυο μονοπατιών και χωματόδρομων καταλήγει στο ρέμα της Μπάρμπας. Το παραποτάμιο τμήμα του μονοπατιού είναι πολύ όμορφο. Συναντάει το Μαίναλον Trail και καταλήγει στην Βυτίνα

8. Πιάνα - Αρκουδόρεμα

Τμήμα του μονοπατιού Βλαχέρνα - Καρδαράς - Ροεινό - Πιάνα - Αρκουδόρεμα.

Ξεκινώντας από την πλατεία του οικισμού Πιάνα κινείται στην νότια πλευρά του Πιανοβουνίου. Περνάει από το σπήλαιο του Πανός (;), διασχίζει την πλάγια μεχρι να μπει στη ρεματιά και φτάνει ως το ποτάμι (;). Ακολουθεί το ρου μέχρι το Αρκουδόρεμα και κινείται παραποτάμια. Καταλήγει στον Ιερό Ναό Παναγίας Αρκουδορέματος όπου συναντά το μονοπάτι "Χρυσοβίτσι - Ελάτη"

9. Λεβίδι - καταφύγιο ΕΟΣ - Οστρακίνα 1981μ (κορυφή Μαινάλου) - Αλωνίσταινα - Κανελάκια

Ξεκινώντας από το Λεβίδι σε σηματοδοτημένο μονοπάτι με ήπια ανηφορική κλήση, κερδίζουμε σταδιακά ύψος ως το οροπέδιο της Οστρακίνας και το καταφύγιο του ΕΟΣ. Μέχρι εδώ έχουμε διανύσει 5,5χλμ. Από εδώ μπορούμε, ακολουθώντας το μονοπάτι, να ανέβουμε ως την Οστρακίνα, κορυφή του όρους Μαινάλου στα 1981μ υψόμετρο.

Αν συνεχίσουμε από το καταφύγιο προς την Αλωνίσταινα το μονοπάτι  περνάει κάτω από τον "Χερακιά" και σταδιακά κατηφορίζει προς την Αλωνίσταινα. Πλέον κινείται σε πιο χαμηλά υψόμετρα μέσα στο Δίρεμα και διασχίζοντας ομαλές πλαγιές, καταλήγει στα "Κανελάκια" και συναντάει και το μονοπάτι "Χρυσοβίτσι - Ελάτη"