Η Γκιώνα, γνωστή στην αρχαιότητα ως Ασέληνον Όρος, αποτελεί το υψηλότερο βουνό στη Ρούμελη, με την κορυφή της την Πυραμίδα να αγγίζει τα 2.510 μέτρα.

Βρίσκεται εξ’ολοκλήρου στο νομό Φωκίδας και βρίσκεται ανάμεσα στα Βαρδούσια Όρη και τον Παρνασσό. Οι επιβλητικές ορθοπλαγιές, τα πυκνά δάση και οι βαθιές χαράδρες έχουν αναδείξει τη Γκιώνα σε δημοφιλή πεζοπορικό προορισμό.

Στη Γκιώνα βρίσκεται και η ορθοπλαγιά της Συκιάς που αποτελεί τη μεγαλύτερη ορθοπλαγιά της Ελλάδας με υψόμετρο 1.100 μέτρα.

Η θέα των Βαρδουσίων από την Πλάκα της Συκιάς. Μπροστά βρίσκεται το Ξεροβούνι

Παρακάτω σας προτείνουμε πεζοπορικές και αναρριχητικές διαδρομές. Οι διαδρομές είναι διαθέσιμες στην ανανεωμένη έκδοση του χάρτη Γκιώνα Βαρδούσια

Διασχίζοντας το φαράγγι της Ρεκάς έως την Πυραμίδα 13,8χλμ

Η Ρεκκά είναι η πιο εντυπωσιακή και μακριά χαράδρα της Στερεάς Ελλάδας. Η διαδρομή ξεκινά από τη Βίνιανη και ακολουθεί τη στρωμένη κροκάλες κοίτη. Μέχρι τη θέση Μύλος όπου μερικά ερείπια δηλώνουν τη θέση παλιού νερόμυλου. Στη συνέχεια η πορεία ελίσσεται εκατέρωθεν της κοίτης ακολουθώντας για λίγο τα απομεινάρια παλιού χτιστού δρόμου που χρησιμοποιούταν για να κατεβάζει ξυλεία. Ψηλότερα στη συμβολή των δύο χαραδρών που δημιουργούν τη Ρεκά, σώζονται λείψανα του συνοικισμού των υλοτόμων. Από εδώ ακολουθούμε την κόψη, βλέποντας πια και το καταφύγιο και σύντομα φτάνουμε σε αυτό.
Από το καταφύγιο κινούμαστε αρχικά βορειοανατολικά περνώντας από την πηγή. Φτάνοντας στη βάση της Πλατυβούνας, αλλάζουμε κατεύθυνση και ανηφορίζουμε προς τα βορειοδυτικά, στοχεύοντας στη Διασέλα (Διάσελο Πυραμίδας Πλατυβούνας στα 2.200μ). Στις πλαγιές γύρω από το μονοπάτι στέκουν γλυπτές βράχινες μορφές, λαξευμένες από τους παγετώνες πριν από 10.000 χρόνια. Στη Διασέλα συναντάμε και το μονοπάτι που έρχεται από τη Βαθειά Λάκκα και ανηφορίζουμε σε πετροπλαγιές λοξά αριστερά μέχρι την κορυφογραμμή και εν συνεχεία την κορυφή.

Η θέα προς τον Κορινθιακό από τη Διασέλλα

Ανάβαση στην Πυραμίδα μέσω του Μονοπατιού του “Μπέκου” 5χλμ

Μια άγνωστη και απαιτητική ανάβαση στο Τραγονόρος (2.449μ.), το νοτιότερο άκρο της κορυφογραμμής της Γκιώνας. Μια διαδρομή με αρκετά τεχνικά και αέρινα περάσματα σε βράχια ΙΙ βαθμού. Τα σταθερά σκοινιά που υπάρχουν σε κάποια από αυτά δεν μπορούμε να τα εμπιστευόμαστε τυφλά.
Η διαδρομή ξεκινά από το χωριό Συκιά, ακολουθώντας το μονοπάτι προς τη Σπηλιά Άρσαλη και το εκκλησάκι της Ζωοδόχου Πηγής. Βγαίνοντας στο χωματόδρομο υπάρχει ταμπέλα προς “Μονοπάτι Μπέκου”. Ακολουθούμε το αχνό μονοπάτι στη γυμνή πλαγιά κερδίζοντας σταδιακά ύψος και φτάνοντας κάτω από τους γκρεμούς που ορθώνονται μπροστά μας. Ακολουθώντας αυστηρά τα σημάδια ξεκλειδώνουμε κάθε βράχινο εμπόδιο μεσα στο απόκοσμο τοπίο. Σε πολλά σημεία θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τα χέρια μας για να προωθηθούμε.
Η διαδρομή απευθύνεται σε έμπειρους ορειβάτες με αναρριχητική εμπειρία και άνεση σε εκτεθειμένα περάσματα.

Η θέα της επιβλητικής Νότιας Κορυφογραμμής των Βαρδουσίων και του χωριού Συκιά από το Μονοπάτι του Καραγιάννη.

Ανάβαση στην Πυραμίδα από τη Συκιά μέσω του Μονοπατιού του “Καραγιάννη” 3,5χλμ

Η διαδρομή αυτή είναι ένας κρυφός δρόμος που ξεκλειδώνει τις απότομες ορθοπλαγιές που μοιάζουν απροσπέλαστες και μας οδηγεί στην κορυφογραμμή της Γκιώνας. Παλαιότερα το χρησιμοποιούσαν οι ντόπιοι για να ανεβαίνουν στην Γκιωνόλακκα όπου και διατηρούσαν τα κοπάδια τους το καλοκαίρι.
Το μονοπάτι ξεκινά από το ρέμα που χωρίζει τις δύο συνοικίες της Συκιάς και ανηφορίζει για λίγο παράλληλα του πριν να το τμήσει και να μας φέρει αντίκρυ στην ορθοπλαγιά της Συκιάς. Καθώς σβήνει η ανηφόρα βγαίνουμε σε ώμο όπου και αφήνουμε το κεντρικό μονοπάτι και ανηφορίζουμε δεξιά την πλαγιά μέχρι μεγάλο βράχο.
Ουσιαστικά από εδώ ξεκινά και το μονοπάτι του Καραγιάννη. Ακολουθούμε αυστηρά τη σήμανση. Μέσα από ένα συνδυασμό βράχινων περασμάτων μέχρι ΙΙ βαθμού, όπου υπάρχουν σε δύο σημεία και συρματόσχοινα, αλλά και λουκιών οδηγούμαστε στην τελευταία επίπονη σάρα κάτω από την κορυφογραμμή και εν συνεχεία στην κορυφή.
Μπορεί να γίνει επιστροφή από Λαζόρεμα.

H κορυφή του Πύργου όπως φαίνεται από το τέλος του Μονοπατιού του Καραγιάννη

Ανάβαση στην Πυραμίδα από τη Συκιά μέσω Λαζορέματος 9χλμ

Η ανάβαση του Λαζορέματος είναι από τις ωραιότερες πορείες στη Ρούμελη που κινείται σε τοπία ασύγκριτης μεγαλοπρέπειας. Το μονοπάτι ξεκινά από το ρέμα που χωρίζει τις δύο συνοικίες της Συκιάς και ανηφορίζει για λίγο παράλληλα του πριν να το τμήσει και να μας φέρει αντίκρυ στην ορθοπλαγιά της Συκιάς. Το μονοπάτι ελίσσεται ανηφορίζοντας σταθερά, φτάνοντας σε ώμο όπου ξεκινά και το μονοπάτι Καραγιάννη. Το κεντρικό μονοπάτι συνεχίζει στην πλαγιά και φτάνει στο λιβάδι του Λάζου όπου βρίσκονται τα κονάκια των κτηνοτρόφων της Συκιάς.
Από εδώ η διαδρομή προς τη Βαθιά Λάκκα κινείται στον άξονα της κοιλάδας μέχρι τα 1.250 μέτρα και εν συνεχεία ακολουθώντας το δεξί κλάδο μπαίνουμε σε απότομο δασωμένο πεδίο μέχρι τη Λάκκα Σπανάκι, στα 1.850 μέτρα και περνώντας μπροστά από την πηγή με νερό όλο το χρόνο, συναντάμε το μονοπάτι που ξεκινά από τον Κέδρο για την κορυφή. Η διαδρομή περνά στο πλαι της Βαθιάς Λάκκας και συνεχίζει ακολουθώντας την αριστερή πλευρά της χαλικόστρωτης χαράδρωσης, φτάνει στο διάσελο της Πυραμίδας - Πλατυβούνας (Διασέλα 2.200μ). Από εδώ συνεχίζει λοξά αριστερά σε πετροπλαγιές μέχρι την κορυφογραμμή και εν συνεχεία την κορυφή.

Η επιβλητική κορυφή της Γκιώνας, η Πυραμίδα

Ανάβαση στην Πυραμίδα από τον Κέδρο 4,5χλμ

Είναι η πιο πολυσύχναστη ανάβαση στη Γκιώνα και η συντομότερη προσπέλαση της Πυραμίδας. Στον Κέδρο φτάνουμε μέσω χωματόδρομου από την Καλοσκοπή με το τελευταίο τμήμα να μην είναι σε καλή κατάσταση για συμβατικά αυτοκίνητα.
Από το τέλος του δρόμου ξεκινά το σαφές μονοπάτι ανηφορίζοντας σε βραχώδη πλαγιά μέχρι τον ώμο Σταυρός στα 1.700 μέτρα. Εν συνεχεία διατρέχει τις πλαγιές πάνω από το ρέμα και φτάνει στη Λάκκα Σπανάκι (1.850μ)
Η διαδρομή συνεχίζει στο πλαι της Βαθιάς Λάκκας και ακολουθώντας την αριστερή πλευρά της χαλικόστρωτης χαράδρωσης φτάνει στο διάσελο της Πυραμίδας - Πλατυβούνας (Διασέλα 2.200μ). Από εδώ συνεχίζουμε λοξά αριστερά σε πετροπλαγιές μέχρι την κορυφογραμμή και εν συνεχεία την κορυφή.